Doorgeefcolumn Joost Oosterwijk van Orfac


Joost Oosterwijk van Orfac vraagt zich af of er nog muziek in onze branche zit. Hij ziet een gezonde toekomst voor ondernemers die via website en social media laten zien wie ze zijn en waarin ze zich onderscheiden van de ander.

Heeft u de Doorgeefcolumn al gelezen? We zijn benieuwd wat u ervan vindt. Geef gerust online uw mening! Enne… Ashwin Blauw, u bent de volgende!

Lees hieronder alsnog de column:


“Ik las vanochtend dat de detailhandel sinds acht jaar niet meer zo sterk is gegroeid. Zonder in detail te treden, je kunt in ieder geval concluderen dat er weer geld wordt uitgegeven. Dat is goed nieuws, maar komt dat uitgegeven geld nog wel in de zak van de ondernemer die voor de crisis ook ondernemer was? De crisis heeft realisme en creativiteit in ondernemers naar boven gebracht en heeft de overlever nieuwe inzichten gegeven. Een feit is dat het geld nu nog wel naar de ondernemer gaat, maar een stuk minder makkelijk als voor de crisis. Het is harder werken voor dezelfde euro. Daarnaast zijn er in de tussentijd branchevreemde ondernemers bijgekomen die willen profiteren van de onzekere tijden. Waar vroeger een duidelijke scheiding was tussen juwelier, kledingzaak en cadeauwinkel zie je nu conceptstores, fashionshops en lifestylewinkels opkomen. Ook zijn er inmiddels een paar grote webshops die een bepaald marktaandeel wegsnoepen. De concurrentie lijkt alleen maar te zijn toegenomen.

Waar begint de muziek dan weer begint te spelen? Er zijn op dit moment ongeveer 100 duizend webshops in Nederland. Dat zijn er heel erg veel. Zo veel dat er een overkill aan het ontstaan is. Iedereen dacht dat een webshop het antwoord was op de crisis. Veel producten aanbieden, lage kosten en hoge opbrengsten. Nu blijkt dat, als je een succesvolle webshop wilt hebben, je veel geld moet investeren in reclame- en advertentiekosten. Anders kom je nooit hoog in Google. Ook het goed weergeven van je product blijkt niet eenvoudig
en kost veel tijd. Daarnaast zijn de consumenten alleen maar mondiger en kritischer geworden en eisen naast een goede prijs ook een goede service. Om dat allemaal op een webshop aan te bieden is tijdrovend en kost veel geld. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat er in onze branche nu nog maar een paar webshops succesvol zijn. Gezien bovenstaande ontwikkelingen zullen we gaan zien dat in iedere branche uiteindelijk maar een paar grote spelers overblijven die er echt toe doen. Het marktaandeel van deze webwinkels zal wellicht nog meer groeien, maar er blijft genoeg over voor de zelfstandige ondernemer. De trend op webshopgebied is een combinatie van web en een fysieke winkel/verkooppunt. Consumenten willen uiteindelijk toch ergens binnen kunnen lopen voor advies of service.

Ook het explosieve gebruik van social media is een ontwikkeling die niet meer weg te denken in de tegenwoordige wereld. We ‘liken’ ons helemaal de blubber en het lijkt alsof iedereen in een fantastische wereld leeft. Naast onszelf op een mooiere manier weer te geven dan wie we werkelijk zijn, geldt dat natuurlijk ook voor producten en diensten. De opkomst van horloge- en sieradenmerken via social media is een ontwikkeling die door enkele succes story’s van onder andere Daniel Wellington in een stroomversnelling is gekomen. Net als de hyperontwikkeling van de webshops zie je nu eenzelfde soort explosie van nieuwe social media merken ontstaan. Iedereen vindt nu van zichzelf dat ie een succesvol horloge- of sieradenmerk kan beginnen en deze door middel van ‘likes’ en het mooier neerzetten dan dat het eigenlijk is een graantje mee kan pikken van de hype.

Uiteindelijk gaat hetzelfde gebeuren als met de webshops, want de consument eist nog steeds een goed product en eerlijke prijs en een goede service. Uiteindelijk blijven ook in deze hypermarkt degenen over die de consument kunnen blijven bedienen van alle bovengenoemde eisen. Met andere woorden, let goed op met welk merk of met welke leverancier je in zee gaat. Samenwerken is niet altijd vanzelfsprekend als het verhaal achteraf toch een minder rooskleurige werkelijkheid heeft. Het vraagt een bepaald specialisme om (toekomstig) succesvolle merken te herkennen en ze vervolgens op een verstandige en toekomstgerichte manier op de markt te zetten. Hierin speelt social media zeker een rol, maar deze is niet zaligmakend.

Ik zie een gezonde toekomst voor ondernemers die op hun website/webshop en social media laten zien wie ze zijn en waarin ze zich onderscheiden van de ander. Focus je qua reclame en (social media) advertenties alleen op je eigen verzorgingsgebied en maak je uitingen persoonlijk. Laat je niet verleiden tot ogenschijnlijk succesvolle ‘Like & win’ acties op Facebook, want dat trekt alleen maar gelukzoekers aan die alleen zichzelf wat gunnen. Blijf persoonlijk en authentiek!”

Gepubliceerd op: 17-02-2027

Reacties