Doorgeefcolumn: ‘to be or not to be online’


Richard Zoetemelk van Sivantos trapt de eerste Earline Doorgeefcolumn af, bedoeld om diverse mensen hun visie op ons boeiende vak te laten geven.

Heeft u ‘To be or not to be online’ gelezen? Vindt u ook dat u dat dit ‘not the question’ is? Geef gerust uw mening! Enne… Marco Strik, u bent de volgende!

Lees hieronder alsnog de column:


“De online wereld is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Kijk maar eens om je heen. Velen van ons staren met grote regelmaat naar hun smartphone en zijn continu online. Onze kinderen weten niet eens dat aan een telefoon een draad zat en je de muziek op een elpee kocht. Overal en altijd muziek streamen via een provider als Spotify gebeurt steeds vaker. Spelletjes op de computer hadden vroeger simpele 2D graphics, games laadde je vanaf een cassettebandje op je Commodore 64.

Nu koopt zoonlief zijn PS4 spellen online en speelt samen in de virtuele wereld met zijn online gamevrienden. Hoe zien deze vrienden van onze kinderen er eigenlijk uit? Het is niet de vraag óf de huidige online mogelijkheden invloed hebben op onze hoorbranche. De vraag is hóe die invloed zich laat gelden, wanneer en in welk tempo. Apps waren een paar jaar geleden niet te vinden in de hoortoestellenwereld.

Nu heeft elke zichzelf respecterende hoortoestelfabrikant apps in het assortiment. Het bedienen van hoortoestellen via een app vinden we nu heel gewoon. Dit jaar deed ook TeleCare zijn intrede: het online begeleiden van de slechthorende en het finetunen van het hoortoestel door de audicien.

Welke stappen volgen er nog meer? Welke plannen hebben potentiële toetreders als Samsung die nu online al een sterke positie hebben? Het online kanaal zal een sterkere positie in gaan nemen in onze branche. Hoe? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Om niet de boot te missen, is het belangrijk om alert te zijn. Dus moeten we bepalen of, en wát je hier dan als marktpartij mee kunt doen. Zodat je niet op een dag om je heen kijkt en bemerkt dat anderen er met een deel van jouw business vandoor zijn gegaan.

De toekomst van offline business? Recent liep ik in de Mediamarkt en het viel mij op hoe druk het was. Er wordt nog veel offline verkocht. Wel is de Mediamarkt meer en meer een ervaringswereld, een plek voor beleving. Waar je kunt ervaren en uitproberen, dat wat thuis op de bank best moeilijk is. Je bepaalt echter zelf of je de spullen in de winkel koopt of via de webshop thuis op de bank bestelt.

Je kiest zelf of je in de winkel wordt geadviseerd of dat je je laat adviseren door de online customer serviceafdeling. Of je doet beide. Het één is niet beter dan het andere, beide werelden kunnen elkaar juist versterken. Een mooi voorbeeld is CoolBlue die ooit begon als webshop en nu 5 offline winkels heeft gerealiseerd.

Een deel van de consumenten wil meer en meer ‘on demand’ en plekonafhankelijk geholpen worden. 24/7. Offline en online. De wereld die online heet is een prima aanvulling op dat wat er al was. Laten we er ons voordeel mee doen, het omarmen en de nieuwe mogelijkheden gebruiken om tot een mooie waardepropositie richting de slechthorende te komen. Zo maken we ons klaar voor de consument van de toekomst!”

Reacties

Gepubliceerd op: 16-12-2016

Reacties